Game Genres RPG
Joost Blatter en Roman van der Haven
DVTG 1 Februari 2002
In grote lijnen De Geschiedenis van RPG.
Roleplaying
RPG betekent Role Playing Game. Dit wil zeggen dat de speler
zich waant in een andere gedaante in een fictieve wereld.
De RPG is ontstaan uit de in de jaren 70 bedachte, interactieve
spellen zoals Dungeons and Dragons. Dit waren spellen, zonder
bord, zonder computer met als belangrijkste elementen de spelers
met hun fantasie en inlevingsvermogen, de dobbelstenen en een
boek met richtlijnen (regels) m.b.t het spel.
Bij zo
Het typische van dit spel is dat de speler zelf bepaald hoe
het karakter ergens op reageert, of wat ie doet of zegt, zolang
het wel binnen de regels blijft, om het een beetje realistisch
te houden. Deze regels staan in het spelers handboek, en hebben
betrekking op de karakter generatie, de regels voor gevechtssituaties,
het monetaire systeem van de wereld waarin gespeeld wordt, uitrusting
en wapens welke gebruikt kunnen worden (met hun eigen eigenschappen)
en algemene richtlijnen voor het spelen in een fantasie wereld.
Bij dit spel draait het erom dat de spelers het idee hebben
dat zij alle beslissingen nemen en door hun eigen acties in een
avontuur terecht komen.
Het doel
Anders dan bij
Verschillende soorten Roleplaying games:
-Dungeons and Dragons, Advanced Dungeons and Dragons
-Middle Earth Role Playing
-Star Wars Roleplaying
RPG naar computer:
RPG staat er nogal om bekend dat het veel middeleeuwse fantasie
gebruikt. Kerkers, draken, elven, magiërs, schatten, trollen,
spells etc. Het is allemaal typerend voor de RPG games. Deze computergames
hebben als basis de semi-adventure text-game ADVENT, en de hiervoor
beschreven spellen van RolePlaying.
Door ADVENT veranderde de computer in de spelleider die rolde
met de dobbelstenen, en daardoor de uitslagen van jouw gevechten
bepaalde.
Wat de eerste echte computer RPG was is niet echt bekend maar
ik zal een paar verschillende RPG Games behandelen vanaf 1987
tot nu.
Twee RPG
The Legend of Zelda
De computer RPG
Deze RPG had duidelijke graphics en had een zeer onlinear verhaal.
De speler kon dus overal heen lopen en werd niet
Verdere ontwikkeling van Zelda zie artikel
Baldur
Ook de Personal Computer kende zijn RPG. Een van de bekendste
voorbeelden hiervan is de RPG genaamd Baldur
Bij een RPG plaatst de speler zich in een karakter in het spel.
Een RPG is ook daarom enorm onlinear. De wereld waarin je personage
leeft, of rondzwerft heeft voor je gevoel geen grenzen en de keuzes
die je maakt zijn van je eigen belang (m.b.t de regels van RPG).
Bij de meeste RPG Games wordt je niet zichtbaar gestuurd door
een verhaal, maar verkrijg je indirect informatie van de bevolking
om je heen. Door met je omgeving te communiceren leer je veel
over wat er aan de hand is en wat je te doen staat. Want anders
dan bij de niet-computer RPG
RPG
MMORPG
De tegenwoordige Role Playing Computer games zijn zeer bekend
om hun multiplayer mogelijkheid. Hierdoor kunnen de spelers spelen
via het internet. Deze type RPG wordt ook wel MMORPG (Massive
Multiplayer Online Role Playing Games) genoemd.
Enkele namen van MMORPG zijn:
Ultima Online
Asheron's Call
Underlight
Empiriana
Furcadia
Lords of Empyria
The Odyssey
Everquest
Chrysalis
Twilight Lands
Illusia
Rubies of Eventide
The Awakening Project
Tsunami Realms
Ethereal
Door deze manier van RPG kunnen RPG-fans nog dichter bij de
ware aard van RPG komen. Het spel heeft door de multiplayer mogeljkheid
geen einde meer gekregen en het verhaal speelt zich voort op de
karakters die het spel spelen. Spelers over de hele wereld komen
bij elkaar om RPG te spelen in een fictieve wereld waar ze in
kunnen loggen. Zolang de spelers ingelogd zijn, vertolken zij
de rol van de persoon in die andere wereld.
Voorbeelden van Ultima Online
Artikelen:
The
History of Zelda
RolePlaying
Boeken:
Trigger Happy
Joystick Nation
Hamlet on the Holodeck
Over RPG...
Een Rpg, wat is dat. Het is een afkorting voor Role Playing
Game. Je speelt dus een rol. Een Game genre waarin je als speler
de rol inneemt van een personage. En verder? De definitie van
een RPG is net zoals bij andere genres niet al te eenvoudig aan
bepaalde richtlijnen te binden, daar binnen RPG's veel variaties
bestaan, en er ook regelmatig sprakke is van een crossover met
andere genres, bijvoorbeeld adventures en de action variant daarvan.
Maar ook al puur binnen de gesloten wereld van de RPG zijn er
verschillende variaties te vinden. Eenvoudig onder te verdelen
onder de computer variant en de pen en papier variant, dat ook
veel gespeeld wordt. Binnen de computer "afdeling" is
er voor mij nog een onderscheiding te vinden, Pc en console based
RPG. Daar er naar mijn mening veel verschil is tussen deze 2.
Maar desondanks al die verschillen en variaties, wat is het wat
een RPG een RPG maakt.
Een Rpg volgens mijn defenitie is een spel waarin je als speler
in de rol wordt geplaatst van een Personage. Vaak een personage
met een geheimzinnige voorgeschiedenis en een nog onduidelijkere
toekomst. Deze personage, vaak een persoon in strijd met het "kwaad"
of een ander doel in zicht, dien jij als gamer te helpen dat doel
te berijken. Dit vindt meestal plaats binnen een plot dat al vast
ligt voordat je aan het spel begint, op z'n minst in grote lijnen.
Desondanks wordt er gepoogd de speler binnen het spel zoveel mogelijk
vrijheid te geven, of het idee die vrijheid te hebben. Dit wordt
gedaan door bijvoorbeeld de ruime vrijheid in het ontdekken en
betreden van de wereld waarin je speler zich plaatsvindt. De non-lineare
volgorde waarin doelen berijkt dienen te worden. En de vrijheid
waarin je je karakter kan laten ontwikkelen. In principe, zou
een RPG een simulatie zijn van een fantasiewereld waarin je de
vrijheid hebt te doen en staan waar je wilt. Maar dat is het zelden
of nooit, in ieder geval niet in de huidige computerspel varianten
het geval.
De essentie van een Rpg ligt bij het exploren van je wereld
en berijken van je doel. in een Rpg, is er de vrijheid over een
wereld te reizen, van stad tot stad, etc. Vaak bestaat er de mogelijk
om elk huisje te betreden, om elk hoekje te kijken, en met elk
wereld bewoner een gesprek aan te gaan. In sommige gevallen kan
dit oppervlakkig zijn, en slechts bestaan uit een klein percentage
van de wereld waarin je je verkeerd. In andere gevallen kan deze
vrijheid tot in de kleinste details reiken.
Verder is het meestal het geval dat je tijdens je tocht in
contact komt met andere key characters binnen je wereld. Deze
kun je vervolgens tot je reisgezelschap voegen en tot je spelkarakters
benoemen. Vaak is een juiste samenstelling van je gezelschap van
groot belang op je succes binnen je strijd. Daar elk karakter
een bepaalde rol inneemt binnen het groepje. Zo zal de ene karakter
veel beter omgaan met magie en heelkrachten dan de ander die veel
beter zal omgaan met zijn wapens.
Tijdens deze exploratie van je speelwereld en streven naar
je doel ontwikkelt je karakter. Binnen een Rpg dien je per bepaalde
percentage van de game een bepaalde level te hebben berijkt, een
level van ontwikkeling van je karakter. Ervaringspunten. Punten
die je kunt verdelen over verschillende skills die je karakter
kent. Des te meer ervaring, des te sterker, sneller of "slimmer"
je karakter zal worden. En des te gemakklijker het zal zijn je
doel te berijken. Deze ervarings punten dien je te ontvangen via
gevechten met monsters en andere wereldbewoners. Meestal wordt
het vormgegeven in de vorm van een meter die zich na ieder gevecht
steeds meer opvult. Des te meer na hoe sterker de vijand is geweest.
Een andere wijze van het opwaarderen van je karakter kan plaatsvinden
door het verzamelen en toeverdelen van gevonden of ontvangen items
binnen je speelwereld. Deze items bestaan meestal uit wapens,
beschermende kleding en voorwerpen, en ook spreuken.
Het aangaan van gevechten is dus een belangerijk middel in
het vorderen van het spel. Het zorgt voor het ontwikkelen van
je character, ontvangen van items, en het vorderen van het verhaal.
Gevechten binnen een Rpg kunnen in 2 vormen worden vormgegeven,
turnbased en realtime. Realtime staat voor directe gevechten binnen
het spel, gevechten zijn opgenomen binnen de rest van het spel,
en zijn gebasseerd op de speltechniek van een vechtspel. De speler
heeft dus de vrijheid om weg te lopen van een vijand, om hem heen
te lopen en van alle zijdes aan te vallen. In Rpg's is er vaker
sprakke van een turnbased vechtsysteem. Zeker bij consolebased
Rpg's. Dit is een veel uitgebreider vechtsysteem, en daarmee vaak
ook veel tactischer. Binnen dit gevechts systeem om en om uitgevoert.
Ieder van je team leden krijgt de keuze uit verschillende aanvallen
gebasseerd op wapen en magie, of keuze van een item. Vervolgens
reageert de vijand. Elk aanval zorgt ervoor dat er een bepaald
aantal punten afgaat van de gene die aangevallen wordt. Zodra
het totaal aantal levenspunten het nul punt berijkt is deze character
verslagen. Tijdens het gevecht bestaat er de mogelikkheid deze
levenspunten op te voeren, dit door middel van magie of het gebruik
van een item. Dit geld zowel voor de magiepunten, punten die nodig
zijn om spreuken uit te voeren.Deze gevechten, vooral waaneer
het een eindbaas betreft kunnnen nogal wat tijd innemen, in tegenstelling
tot de realtime variant, die meestal direkter en sneller vergaat.
Een ander kenmerk van de gevechten binnen een rpg is vaak dat
ze on aangekondigd en zeer regelmatig plaatsvinden tijdens het
reizen op de wereldkaart. Iets dat aangeeft hoe een belangerijk
element het is van een rpg.
Artikelen:
Artikel 1